Drømmer du om bedre kollegaskab på din arbejdsplads?

Et godt arbejdsmiljø og kollegaskab er vigtige forudsætninger for din personlige trivsel, arbejdsglæde og velvære på arbejdspladsen.

Oftest arbejder man sammen med andre i forskellige projekterer og arbejdsopgaver. Det kan også være at du arbejder alene, men kommunikerer med andre kollegaer i afdelingen. Uanset omfanget, er det vigtig at have et godt kollegaskab, særligt hvis man skal nå i mål med vigtige opgaver eller nå særlige målsætninger. Er det rigtige kollegiale fundament til stede, vil tingene gå meget nemmere.

Undgå butterfly effekten

Det er ikke altid, at man er på lige god talefod med alle sine kollegaer, men et dårligt kollegaskab kan være katastrofalt for ens arbejdsplads. De fleste personer der har en fuldtids beskæftigelse, bruger en stor del af deres hverdag på deres arbejdsplads. Det kan være psykisk hårdt og ikke mindst usundt at tilbringe en stor del af sin hverdag i et dårligt arbejdsmiljø.

Dårlige arbejdsmiljøer medvirker til bitre relationer, manglende arbejdsglæde, øget sygefravær, opsigelser, ineffektiv og ringere arbejdskvalitet. Dette kan medføre til en ”mørk spiral”, der i sidste ende vil give gevaldige konsekvenser på arbejdspladsen og på bundlinjen.

Grib problemet ved roden

Der findes forskellige måder at gribe problematiske sociale forhold an på. Afhængig af din virksomheds kontekst, vil en god start være en arbejdspladsvurdering. Det kan være en strategisk og fordelagtig tilgang til at få et overordnet overblik over problemerne på arbejdspladsen.

Ikke alle arbejdspladser har de samme arbejdsmiljøer eller problemer, hvorfor omfanget kan svinge fra virksomhed til virksomhed. En meget gavnlig måde at styrke jeres sammenhold på, er at bruge firmaarrangementer strategisk.

Firmaarrangementer kan bidrage til bedre kollegaskab og kommunikation på arbejdspladsen. Arrangementerne kan være særlige aktiviteter der tager udgangspunkt i teambuilding. Der findes mange forskellige typer af aktiviteter man kan lave, hvilket kan være sportslige aktiviteter, lege, quizzes, foredrag, workshops og afslappende aktiviteter. Det handler her at tage udgangspunkt i arbejdspladsens kontekst og geografiske lokation, da der er forskelle på firmaarrangementer i København og i mindre byer. Konteksten er vigtig, da arbejdspladser er forskellige, for eksempel, kan det være at din arbejdsplads mangler at komme tættere sammen socialt, men ikke nødvendigvis døjer med store sociale problemer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *